Waarom moet je als bedrijf gebruik maken van linkbuilding?
Linkbuilding valt onder de meest belangrijke SEO technieken die er zijn, maar is ook het meest arbeidsintensief. Linkbuilding is iets waar je continue mee bezig moet zijn om zo zoveel als mogelijk relevante links te verkrijgen. Wil jij jouw website hoger in Google helpen en weet je niet waar je moet beginnen? In dit artikel beschrijven wij hoe linkbuilding jou hiermee kan helpen.
Waarom vindt Google linkbuilding zo belangrijk?
Google bepaalt naast vele andere dingen de relevantie van jouw website aan de hand van het linkprofiel. Het linkprofiel is de som van alle links die naar jouw website verwijzen, de waarde en relevantie van de domeinen speelt hierbij een grote rol. Google ziet de externe links als aanbevelingen van andere.
Linkbuilding helpt bij het verhogen van jouw domein autoriteit (DR) en kan gemeten worden door middel van de Trust Flow (betrouwbaarheid van de website) en Citation Flow (aantal backlinks die verwijzen naar jouw website).
Waar moet je rekening mee houden bij linkbuilding?
Er zijn een aantal punten waar je rekening mee moet houden bij het vergaren van links en het bijhouden van linkbuilding. De meest voorname staan hieronder weergegeven;
Zorg voor kwalitatieve links
Tegenwoordig zijn er erg veel manieren om links naar jouw website te verkrijgen, maar zoals eerder benoemd zijn het de links met hoge kwaliteit en relevantie die ervoor zorgen dat jouw website beter scoort. Links die je op een “natuurlijke” manier verkregen hebt krijgen veel meer waarde, daarom is het belangrijk om je links zo geleidelijk als mogelijk te plaatsen. Plaats je er veel in één keer, dan kan het zijn dat Google het afkeurt en de website juist lager scoort.
Een aantal andere tips voor het verkrijgen van kwalitatieve links zijn;
- Zorg ervoor dat de websites waar je de links op plaatst vergelijkbaar zijn aan die van jou
- Zorg ervoor dat je eigen landingspagina relevante content bevat.
- Plaats alleen links op websites met een hoge domein autoriteit (DR).
- Linkruil is een makkelijke manier om links te krijgen, maar voegt minder waarde toe. Een link zonder terugverwijzende link zal jou meer waarde bieden.
Content is koning
Nog belangrijker dan het vergaren van links is het maken van succesvolle content op je website, helaas is dit ook het meest arbeidsintensief.
Je kunt wel links gaan verspreiden naar je homepage of andere landingspagina’s, maar als de content (tekst, afbeeldingen en video) op de pagina’s niet relevant is, zul je hier niet veel mee bereiken. Zorg ervoor dat je teksten schrijft die informeren, vragen beantwoorden of tips geven. Maak ook een aparte landingspagina voor de meest belangrijke onderwerpen.
Zorg voor een natuurlijk linkprofiel
We hadden het net al even over het linkprofiel, het is belangrijk om deze zo natuurlijk mogelijk te houden, want Google houd je letterlijk in de gaten. Dit doet Google om black hat SEO (onnatuurlijke manier van linkbuilding) tegen te gaan. Google kijkt naar waar je links vandaag komen, of ze relevant zijn voor je domein en de hoeveelheid links die in een bepaald tijdsbestek worden aangemaakt. Een natuurlijk linkprofiel verkrijg je door bovenstaande en het combineren van zowel kwalitatieve als minder kwalitatieve links. Zodra je alleen maar links hebt van domeinen met een hoge autoriteit, gaat bij Google ook een belletje rinkelen.
Hopelijk helpen bovenstaande tips bij jouw bij eventuele vragen over linkbuilding en waarom het zo belangrijk is. Wekt het je interesse op en wil je graag beginnen met linkbuilding voor jouw domein, kijk dan vooral ook even tussen de linkbuildingpakketten op dit domein. Wellicht zit er iets interessants voor jou tussen.